22 Disember 2010

NGIDAM BUBUR ASYURA...

 



Ngidam?? Takdela ngidam sebab tak mengandung pun ngeh..ngeh.. Teringin je... Tiba-tiba je rasa teringin nak makan bubur asyura versi utara, tapi kat mana la nak cari bubur asyura versi utara macam gambar kat atas ni kat Mersing ni... Kalau kat Mersing ni bubur asyura macam bubur lambok... macam versi Terengganu sikit... ada ikan dan daun2 kat dalam.. berempah sikit.. tapi sedap jugak... masa dekat Tangkak dulu, walaupun Johor jugak, bubur asyura dia lain dengan Mersing punya bubur asyura... rasa terasa lagi kat tekak ni, bubur asyura cikgu Lokman.. cikgu lokman tu suami kepada kerani sekolah aku dulu. Memang pro betul bab-bab masak ni.. Nasi beriani dia memang best terutama kambing dia... Rindunya nak makan masakan Kak Massiah ngan Cikgu Lokman....

Citer balik pasal bubur Asyura ni... Selalunya kalau kat kampung dulu, bila tibanya10 Muhharam iaitu Hari Asyura mak aku mesti akan buat, kalau tak buat hari ke 10 tu pun, selalunya dalam bulan Muhharam tu mesti akan buat jugak.. Emm rindunya nak makan bubur asyura mak... Teringin juga nak cuba buat, tapi karang aku buat takde orang nak makan pulak.. Tunggu balik kampung nantila... Bukan bulan Muharram pun nak soh mak buat jugak... Leh kan mak???  Cayang mak...



6 ulasan:

  1. cedap tu bubur asyura...
    dah folo u...folo me back ya...
    exchange link jom...
    dah add ur link

    http://diarialeesya.blogspot.com

    BalasPadam
  2. as salam..
    saya pun ngidam nak bubur asyura . dh lama x makan..apa kat kalau buat,pos ke saya sikit..hehehee

    BalasPadam
  3. SALam...
    berbalas singgah..cma polo cni juga..
    emm...bubur asyura,sedapppp....

    BalasPadam
  4. bunga: Alamak, jap pikir??? Pandai makan je... Tak pandai pulak nak membuatnya.. haha..

    BalasPadam
  5. Shiema: Thanks follow saya..:)

    BalasPadam